Kolik řečí umíš, tolikrát jsi člověkem?

1. října 2014 v 17:41 | Elwin Smaragdová |  Deníčkoidní věci
Seděla jsem v autobuse a těšila se domů. Sluchátka jsem pro tentokrát nechala ve vesmíru tašky a napolo vnímala rozhovory kolem. Kdesi za mými zády seděla malá šišlající holčička s maminkou a babičkou. Nejdřív řešily flashku a pak, když si malá začala prozpěvovat, se maminka vzpamatovala a zahlásila, že dnes k babi nepůjdou, protože mají angličtinu. A se mnou to trhlo. Ono i kdyby měly němčinu, budu asi v šoku.


Jedna věc je bilingvní rodina, kde se na děti od prvního výkřiku mluví dvěma jazyky a ti malí ďáblové pak žvatlají záviděníhodným způsobem. Druhá a zcela odlišná je, že dáte mládě do anglické či jiné školky. Ano, jsem si vědomá toho, že jejich mozek je jako houba a nasaje informace, které chcete (včetně těch, které nechcete. Prdel.) Ale stále mám pocit, že žijeme v České republice, ne ve Spojeném království Velké Británie a Severního Irska. A proto si myslím, že přednost by měla mít mateřština, tedy čeština.

Vraťme se ale k oné holčičce a její mamince. Dítě šišlalo česky a šišlalo si i cosi anglického, resp. prozpěvovalo. Vysvětlete mi, proč se ten prcek učí anglicky? Proč, když neumí pořádně říct ani vlastní jméno, se má umět představit v cizím jazyce? Protože je malé a jeho mozek nasává informace jako houba? Protože je angličtina in a je povinná a baví? Jo, to je všechno moc pěkné. A stejným způsobem by to dítě bavila i čeština a české pohádky a české písničky. Jenže čeština není tak cool, že? Čeština je děsně nudná, protože tou se mluví jen v té naší díře. Super. Takže budeme mít 4leté dítě, které neumí pořádně mluvit, ale hlavně, že chodí na angličtinu.

Proč? Vysvětlete mi to někdo. Protože osobně jsem proti. A je jedno, že šlo o angličtinu. I kdyby ta holčička šla na mou milovanou němčinu, bude mě to děsit.
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Corny Corny | Web | 1. října 2014 v 18:26 | Reagovat

Mě rodiče přihlásili na angličtinu ve školce, a potom v první třídě, a já to strašně nesnášela a nebavilo mě to. Pamatuju si, ze jsem se za celý rok naučila snad jen barvy, možná napočítat do pěti. Nerozuměla jsem učitelce, protože mluvila jen anglicky. Jasně, byla to angličtina, v té se anglicky mluvit musí, ale mě bylo pět. Nerozuměla jsem ani slovu, byla jsem tam úplně ztracená. Takže si taky nemyslím, že to je dobrý, učit se jazyk odmalička - jednak vím, že jsem to nesnášela, jednak z těch důvodů, které jsi napsala do článku.

2 Sugr Sugr | E-mail | Web | 1. října 2014 v 18:29 | Reagovat

Možná že jsme potkaly stejnou holčičku, jen ta má byla tentokrát s maminkou a tatínkem. Seděli za mnou a hovořili s holčičkou plynně anglicky. Ona odpovídala také velmi plynně. Myslela jsem, že to jsou angličané, jaké bylo mé překvapení, když spolu začali táta a máma mluvit česky! Kupodivu holčička mlela pořád JEN anglicky. Ne, také se mi to nelíbilo a když jsem se pak při výstupu na ty rodiče podívala říkala jsem si, že to jsou asi "staří" rodiče, kteří se snaží aby jejich dítě bylo angličan! :-( Věkově se totiž spíše blížili oba prarodičům,ale oslovovali se mámo,táto! :-!

3 L L | 1. října 2014 v 18:44 | Reagovat

Trošku nechápu tvůj problém a už vůbec ne hloupé řeči o tom, že angličtina je cool nebo něco podobného. Angličtina je světový jazyk. Matka dělá svojí dcerce docela službu - co já bych za to dala chodit do anglické školy? Ne každý tu chce zůstat a umět tak dobře druhý jazyk, to je holčičko, ať se ti to líbí nebo ne, v dnešní době sakra plus a pomalu i nezbytnost. Všude máš angličtinu, téměř. Takže vůbec nechápu, jak tě to mohlo tak... znepkoojit. Já bych byla neskutečně vděčná, kdyby mě do jazyků rodiče tlačili. Mohla bych cestovat po cizích zemích, umět už skvěle jazyk, poznáváš tak nové lidi a prostředí a kultury. Ale ty jsi asi jeden z těch vlastenců co hodlají celý život sedět na prdeli v téhle díře, co? Pokud ne, vůbec nechápu celý tenhle článek. Toť asi vše, co bych chtěla říct.

4 Brepta Brepta | E-mail | Web | 1. října 2014 v 18:50 | Reagovat

Máš pravdu. Já netvrdím, že se s angličtinou nemá začínat třeba i ve školkovém věku, ale myslím si, že kdyby s dítětem prohodili pár vět anglicky rodiče, či ho naučili číslovky a barvy, prospělo by mu to více, než anglická školka.
Hlavně záleží na tom, jak je dítě na jazyky nadané. Pokud ve čtyřech letech ještě pořádně nemluví, je zbytečné a nelogické trápit ho cizí řečí. Naopak, pokud je bilingní (jako třeba já), myslím, že neuškodí ho trochu naučit. Třeba přihlásit do kurzu. Ale ne dávat do školky - mateřský u bilingního dítěte totiž do školky dost převládá a pokud žije v otcově zemi, musí se před nástupem do školy naučit pořádně i jazyk druhý.

5 Elwin Elwin | E-mail | Web | 1. října 2014 v 19:09 | Reagovat

[1]: juj, no, já tohle nezažila, tak jsem nějak myslela, že to ty děti i bude bavit, víš co. Ale pak je škoda, že pokud to děti nebaví, tak musí dál chodit :/

[2]: tak moje maminka byla mladá, ale princip zůstává. Je to zvláštní no. Jako ve výsledku ano, proč ten jazyk s dítětem neprocvičovat, ale pořád si myslím, že by mělo první umět češtinu...

[3]: to je v pořádku, problém vysvětlím. Zaráží mě, že je před mateřštinou upřednostňován cizí jazyk. To je můj problém :)
jinak jsem nesmírně ráda, žes na základě článku, který jsi dle svých slov nepochopila, odhadla, jaká je pisatelka. Ano, pisatelka je vlastenec, a proto studuje vysokou školu v němčině a orientuje se na německy hovořící země. Gratuluju, tak děsivý úsudek a nepochopení problematiky už jsem dlouho neviděla.
Mimochodem, co ti brání v naučení se cizího jazyku? Co ti brání v cestování a poznávání jiných kultur?

[4]: páni, tak teď ti závidím bilingvnost :) ale jo, jsem ráda, že nejsem jediná, kdo z toho není nadšený. Protože přesně, pokud neumí pořádně česky, nač ho trápit jiným jazykem.

6 V. V. | Web | 1. října 2014 v 19:52 | Reagovat

Já jsem začala s angličtinou ve třetí třídě a příjde mi to jako ideální doba. Pokud to ale malý baví, tak v tom nevidím problém ani ve školce. Myslím si ale, že  si z toho moc neodnesou a stejně se to po nějaké době budou muset učit znova 8-)

7 Corny Corny | 1. října 2014 v 19:54 | Reagovat

[5]: Některé děti to bavi, třeba jedna moje spolužačka má angličtinu a jazyky celkově ráda, a vždycky měla, tehdy ve školce ji to bavilo, a nebyla sama. Že to bylo strašný pro mě, neznamená, že ostatní to mají taky tak. Jenže ona byla vzdycky dost upovídaná, s každým se bavila. Ale třeba já, a pár ostatních, jsme byli úplně jiní. Jedna má tehdejší kamarádka nebyla nadaná na jazyky, prostě jí to vůbec nešlo. Já jsem byla vzdycky hrozně stydlivá, styděla jsem se mluvit s cizími lidmi, a prostě mluvit v kolektivu nahlas...no a v té angličtině šlo učitelce hlavně o tohle, nechávala nás mluvit před ostatními. Dost se to zlepšilo ve druhé třídě, tam už jsme angličtinu měli jako povinný předmět. Navíc jsme se učili slovíčka i psát, a já jsem psala vždycky ráda (dokonce i diktáty) takže to už bylo lepší, měli jsme jinou paní učitelku, tahle mě mnohem víc chválila když mi něco šlo... Ale doteď nerada mluvím nahlas před tabulí, nebo v lavici, ono je to jedno... ale zato si ráda sem tam přečtu nějakou anglickou povídku na internetu, to mi problém nedělá.
Takže jo, některý děti to doopravdy baví, ale dost záleží na jejich povaze. A nikdo by je do toho neměl nutit, o to je to horší.

8 Wye Wye | E-mail | Web | 1. října 2014 v 19:57 | Reagovat

Tak s tímhle se nedá jinak než souhlasit. Dávat na angličtinu malý děti, které sotva mluví česky je dle mého neskutečná blbost. Přijde mi přednější naučit dítě nejprve pořádně mluvit česky bez šišlání a tak, než aby hned od mala umělo něco šišlat anglicky, když mu to stejně ještě k ničemu nebude a ve škole se stejně bude většinu z toho učit znova.
Ale ono toho na některých rodičích a jejích způsobech výchovy nechápu více, nom.

9 missneverfree missneverfree | E-mail | Web | 1. října 2014 v 19:59 | Reagovat

Úplně s tebou souhlasím, neříkám, když je dítě nadané, ať chodí třeba na kroužek... ale přijde mi, že ve školce z toho nemůže mít rozum. Měla jsem angličtinu od čtvrté třídy a ani tenkrát mi to nic moc nedávalo, ale někdy se začít musí. Ovšem i první třída mi přijde poměrně extrém, vzhledem k tomu, že děti neumí ani psát...

10 annox annox | Web | 1. října 2014 v 20:07 | Reagovat

Začal jsem s anglitinou ve školce. Naučili jsme se za celou dobu asi pět slovíček. Paní učitelka vždycky nakreslila třeba autíčko a dala ho do jednoho rohu místnosti a dům do druhého rohu. Potom zařvala "HOUSE"! a my museli běžet do správného rohu :D

Bohužel tímto stylem probíhala i výuka na základce, takže jsem až do sedmé třídy (šel jsem na šestiletý gympl, bohudík) uměl z angličtiny naproté, ale opravdu naprosté -zdovolením :D- hovno :D Je teď dost těžké to všechno dohánět, ale ono jsou jazyky opravdu důležité.

Sám mám češtinu moc rád, je to úžasný jazyk, ale až jednou nějaká žena podlehne mému neodolatelnému vzhledu a mé skvělé povaze, dám své dítě učit jazyky taky co nejdříve :D

11 Míša Míša | Web | 1. října 2014 v 20:15 | Reagovat

Vůbec s tebou nesouhlasím. Ale vůbec. :-) Sice neumí pořádně česky, ale to kde jaké tříleté dítě. A to, jestli se češtinu naučí, podle mě nijak neovlivní, když se naučí v angličtině nějakých 15 slovíček navíc.

12 Janča Janča | E-mail | Web | 1. října 2014 v 20:23 | Reagovat

Nemůžu říct, jestli s tím souhlasím, nebo ne. Jelikož sotva umí mluvit (česky), tak spíš ne, ale jinak mi to přijde vhodné, aby se dítě učilo co nejdříve to jde, protože angličtina je teď základ všeho (kdo ví, jestli nepřemůže i tu naši češtinu) a je potřeba ji umět. Jelikož byla holčička malá, tak se to naučí líp než já teď v 18 letech. Což jí DOST závidím a jednou se jí to bude moc hodit. Jen by stačilo začít až ve škole, třeba v družině formou zábavy.

13 Zuza Zuza | Web | 1. října 2014 v 21:55 | Reagovat

Já s tebou asi víceméně souhlasím. Obzvlášť když vidím, v jaký úrovni jeu některých lidí vyjadřování v češtině... Mě nezajímá jak suprově někdo umí anglicky když musím trpět u jeho psaného nebo mluveného projevu.
Já teda už ve školce chodila na angličtinu a musím říct, že to byly dost zbytečně vyhozený peníze, protože jsem si z toho odnesla leda pár číslovek a barvy, jinak jsme si vybarvovali, protože tam stejně nikdo neuměl číst nebo psát a ta učitelka s náma radši zpívala než aby nás naučila se aspoň představit. Tak snad to ty děti aspoň učí líp než nás, protože zrovná já jsem nikdy kliku na angličtináře neměla. :-/ Jak je to najednou supr dostat na VŠ rodilýho mluvčího :)

14 Em s tečkou Em s tečkou | Web | 1. října 2014 v 23:06 | Reagovat

Nevidim v tom problem. Nase ctyrleta dcera se taky uci holandstinu a ve skolce anglictinu, i kdyz v cestine porad, jako kazdy maly dite, dela chyby a rika kolikrat srandovni nesmysly. Prece ale nebudeme cekat, az se nauci dobre cesky, a pak se teprve zacne ucit cizi reci? Proc? V tomhle veku se to nauci krasne a snadno, cim starsi, tim to pro ni bude jen tezsi. Ted ani nevnima, ze se neco tezce uci, jde ji to samo.
Co bych za to dal, mit tuhle moznost, kvalitne se ucit uz od mala. Ted je mi 28 a morduju se s tou holandstinou silene. Navic nemuzes vedet, jestli holcicka nemela anglickyho tatinka, neplanovali odcestovat do ciziny atp...

15 Egoped Egoped | E-mail | Web | 2. října 2014 v 17:33 | Reagovat

Vyvozovat takové důsledky (dávání přednosti angličtině před mateřštinou) z krátkého spolucestování autobusem s částí cizí rodiny mi přijde podobné jako když komentátorka č.3 odhaduje tebe :) Sama píšeš, že si spíš anglicky prozpěvovala. U anglické písničky je těžké to dělat česky. Třeba, možná to tak bylo, kdo to ví? My dva těžko :)

Jiná věc na posouzení je samotný fakt vodění tak malých dětí jednou dvakrát týdně na hodinu angličtiny a vliv na jejich zlepšení v jazyce.

16 Elwin Elwin | E-mail | Web | 2. října 2014 v 20:08 | Reagovat

[6]: jo, i nad tím přemýšlím, nakolik je taková výuka relevantní a kolik informací jim přinese :)

[8]: no ono to prý i logopedi říkají, ale to je celkem jedno. Protože pořád jsme v České republice a pořád se tady mluví česky, takže k čemu jim je, že umí anglická slovíčka, když neumí česky? :(

[9]: v první třídě jsem začala já s němčinou, čistě proto, že to vypadalo na stěhování do Německa, ale ještě ve školce to naši nehrotili. Nenaučili jsme se nic moc a právě proto mi to taky přijde zbytečné.

[10]: juj, pobíhání :D jsem se teď celkem zasmála při té představě :D
jasně, máš pravdu, ono se to v pozdějším věku dohání těžko a tak, ale jde to :) tak jen nepřepálit start a hodně šarmu ;)

[11]: a k čemu jí těch 15 slovíček bude? :) k úplnému ničemu :) ale to je o něčem jiném, máš pravdu :) a děkuju za názor a komentář :)

[12]: vidíš, družina mě nenapadla, ale to zní jako dobrý nápad :) a nic proti družince nemám, to už mi přijde ok :) jinak držím palce s učením angličtiny, ono se to poddá ;)

[13]: že? rodilí mluvčí, to je prostě nesrovnatelné :) no jo, tak ono v té školce to asi ani jinak nejde, sama nevím, jak bych takové předškolní díťátko učila německy... je to složité.

[14]: dobrá, dejme tomu, že zrovna ta "moje" holčička míří do Anglie, pak to samozřejmě chápu. Ale upřímně řečeno, to je výkřik do tmy, protože tenhle trend je rozšířený i v rodinách, kde to tak není :)
A u vás je například s tou holandštinou trochu jiná situace, žijete v té zemi a tak se logicky od mala učí daný jazyk ;)
A proč čekat? Bylo mi řečeno, že to doporučují i logopedi, naučit se první pořádně vyslovovat alespoň jeden jazyk a pak až nový :) nevím, nakolik je ta informace relevantní, prodávám, jak jsem koupila :)

[15]: tak jsem se zastyděla a děkuju, patří mi to :) s tou písničkou jsi mě dostal :D ale máš pravdu.

17 Kika Kika | E-mail | Web | 2. října 2014 v 20:46 | Reagovat

Páni, tenhle názor slyším snad poprvé. Většinou jsou lidé zastánci toho, aby se každý učil a co nejdříve se naučil anglicky. Upřímně miluju český jazyk a jeho zákoutí. Je nádherný, rozmanitý a skvostný.. Přesto si tak nějak myslím, že by třeba nebylo naškodu, kdyby všichni uměli 2 jazyky a angličtina vzhledem k rozšířenosti mi přijde vhodná. Kvůli dorozumění (ale nejen kvůli němu...) A nejsem pedagog, abych věděla, že v jakém věku je nejlepší s cizími jazyky začínat (tak nějak si ale myslím, že umět v dospělosti anglicky je rozhodně velmi užitečná věc), v tomhle se s Tebou nemůžu přít..

18 Em s tečkou Em s tečkou | Web | 3. října 2014 v 11:37 | Reagovat

[16]: Však jsem psal, že se Ela učí i anglicky :) Nevím, ve dvou letech jsem povinně recitoval v němčině kvůli příbuznejm a nemyslim si, že by mi to nějak zkazilo češtinu. Naopak mě to bavilo a to, co jsem se tehdy naučil, si pamatuju nejlíp, navždy vryto v paměti. Všechny svý děti budu do jazyků cpát co nejdřív.

19 jessamine-rose jessamine-rose | Web | 4. října 2014 v 19:53 | Reagovat

tak s našou slovenčinou to tiež nie je dvakrát výhra, ak s ňou chceš vycestovať a ešte aj dorozumieť sa. To jednoducho nejde. Angličtina, ale aj iné svetové jazyky (nemčina, španielčina a francúzština) sú najrozšírenejšie na svete a ten kto nevie plynule resp. na komunikatívnej úrovni aspoň jeden z nich, tak má u nás ale aj u vás jednoducho smolu. S našimi jazykmi nespravíš dieru do sveta, dokonca ani v našich krajinách si nenájdeš tak dobre ohodnotenú prácu . Je chvályhodné, ak každý na výbornú ovláda svoj materinský jazyk, tak by to malo byť, ale ešte úžasnejšie je, ak ovládaš aj ten svetový.
Ja som sa nemčinu učila od tretej triedy na ZŠ, zmaturovala som z nej na jednotku pomaly aj s hviezdičkou a viem z nej veľké ... (domysli si). Začala som chodiť na angličtinu, ale takisto z nej viem veľké ... jednoducho tieto deti majú šťastie. Musia to vedieť, musia sa to učiť. Nie je to o atraktívnosti, alebo o tom, že je to cool, či in. Nie. Je to bohužiaľ nutnosť, lebo ich generácia to bude mať ďaleko horšie v živote ako tá naša. Ich rodičia volia správny postoj k ich budúcnosti a ja byť na ich mieste, nerobila by som inak. Lebo, každý rodič je šťastný, ak aj jeho dieťa je úspešné a šťastné vo svojom živote... :) Nedes sa toho a skús to prijať ako výzvu. Nikdy nevieš, kedy budeš rozmýšľať ako tá mamička v električke... ;)

20 Cleo Cleo | Web | 5. října 2014 v 11:26 | Reagovat

Podle mě je fajn umět více jazyků už od mala. Ale rozhodně bych ho nenutila chodit takhle brzy. Nejdřív by se mělo naučit češtinu, protože je to krásný jazyk a naučit se ji dodatečně je podstatně těžší. Na angličtinu bych dítě poslala až později.

21 Angel Angel | E-mail | Web | 16. října 2014 v 23:01 | Reagovat

Tak ono je hlavně úplně k ničemu takhle malé dítě vodit na jakýkoli cizí jazyk. Beztak většinu věcí zapomene a jako bonus bude plavat ještě ve svém rodném jazyce, a to se opravdu vyplatí =) Bilingvní rodiny jsou ale už o něčem jiném, tam to smysl má, jen si rodiče musí dávat pozor, aby každý z nich před dítětem používal jen ten jeden jazyk a nepřepínal.

22 Em Zet Em Zet | Web | 22. října 2014 v 15:56 | Reagovat

Souhlasím, haha. :D Já jsem se začala angličtinu učit až v devíti letech (4. třída ZŠ) a dnes mám pocit, že je to moje mateřština druhá. :-) Když takhle nutí děcko do angličtiny, akorát se to tomu děcku zhnusí. :-D
V neděli večer jsem jela vlakem a tam byla matka, která také svého syna zkoušela z angličtiny. Syn byl naštvaný, protože mu mamka nedovolila nabít si tablet v 1. třídě soupravy. :D Tak na její otázky v angličtině neodpovídal - tak to potom vzdala a dovolila mu jít s tabletem k zásuvce. :D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama