Názorová pasivita

29. prosince 2014 v 21:13 | Elwin Smaragdová |  Deníčkoidní věci
Nejsem si jistá, jestli tenhle článek vůbec chci napsat, obávám se navíc, že bude strašlivě zmatený, směs myšlenek a bodů, které mě dneska napadly, když jsem četla dva články z titulku. Oba se týkaly náboženství a oba mě nesmírně překvapily. Vedly k rozhovoru s mým milým a skončilo to až u mého předchozího ne-milého.


Je tak strašně snadné ustrnout na místě, protože jste ve svém okolí ti lepší, ačkoliv v globále jste spíše průměr, možná podprůměr. Protože je strašně snadné obklopit se lidmi, kteří s námi budou sdílet naše názory a nebudou nás nutit podívat se na problém z jiného úhlu, nedonutí nás se zamyslet trochu jinak.

Nejvíce mě překvapuje jedna věc, vídám ji kolem sebe často a vždy si říkám, že sama už to nesmím udělat, protože je to tak hloupé. Totiž to, že se zasvěceně vyjadřujeme o věcech, o kterých vůbec nic nevíme. Dobrá, dejme tomu, že potřebujeme udělat dojem na zajímavého jedince v našem okolí. Horší ale je, když v téhle nevědomosti zakotvíme a dokonce na jejím základě začneme tvořit názory a samozřejmě, názory nejsou jen pozitivní, a odsoudíme něco, o čem vlastně nic nevíme. Vyjadřovat se o křesťanství a jedním dechem přiznat, že jsem nečetla Bibli a ani to nemám v plánu, přičemž vyplyne, že o oné víře moc nevím, to je při nejmenším nešťastné a smutné. Před spoustou let byl technický pokrok označován za ďáblův vynález, dnes nám usnadňuje život. Odsouzen byl proto, že lidé nechápali, jak funguje, k čemu je a bylo jednodušší se pokřižovat a odplivnout si. Když se takhle pokřižovalo příliš mnoho lidí, nebohý vynálezce skončil na hranici, kvůli neznalosti a zaslepenosti. Poznej svého nepřítele.

Myslím, že víra jako taková je úžasná věc, je to dar, který nemáme všichni, dar, který pomůže v těžké chvíli. Není špatná sama o sobě, protože sama o sobě je jen myšlenkou, filozofií, bajkou, která utěší. Jistý německý romantický spisovatel ve své eseji Die Christentum oder Europa poznamenal, že Evropa bez víry nemá budoucnost. Nesmírně zajímavé pro dnešní dobu, kdy dochází ke střetu kultur a ne všem se to líbí. Nechci tu teď prezentovat své názory na islám a islamizaci Evropy, spíše mi jde o Novalisův postoj. Ve své době samozřejmě myslel křesťanskou víru, protože v té vyrůstal a k té se romantismus jako takový i obrací, primárně samozřejmě ke středověku a přírodě, ale je tam silný vliv křesťanství. Jen věta, která ve mně hlodá už rok a stále si nejsem jistá, jestli s ním souhlasím nebo nesouhlasím, nejsem si jistá, co si o tom myslím.

A teď se zase vraťme oklikou na počátek, k názorům a jednostranným úhlům pohledu, které přece bohatě dostačují. Večer se pak usadit k nové televizi, kterou máme dokonce ve dvou exemplářích, pěkně na super sedačku, k tomu chipsy a spokojeně si hnít ve svém malém názorovém vakuu, kde jen my máme tu jedinou svatou pravdu, protože jen my víme, jak to opravdu je. Jako to před spoustou let věděl Heinrich Kramer a jeho dílo vedlo k upalování nebohých žen. Stejně jako to věděli císaři a vedli křížové výpravy. Stejně jako to teď vědí extremisti z řad muslimů a chtějí nám Evropanům ukázat tu jedinou, pravou, víru.
 

6 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 may may | 29. prosince 2014 v 22:57 | Reagovat

Díky za tenhle článek. Radikalita neinformovaných názorů, které se dnes dostaly na titulku, mě smutně překvapila.
Je pravda, že se člověk tak strašně snadno usadí ve svém názorovém koutku, prostě proto, že se obklopil lidmi s obdobným smýšlením. Kéž bychom si to všichni víc uvědomovali.

2 Rowan Rowan | Web | 29. prosince 2014 v 23:01 | Reagovat

Super článek. Řeklas to přesně - jak můžu odsuzovat něco, o čem vlastně nic nevím? Proto se strašně bojím mluvit o islámu, i když o něm mám dost jasný názor. Ale korán jsem nečetla, proto vím, že můj názor nemůže být zcela plný a správný. Totéž  platí o křesťanství. nemůžu odsoudit něco, co vlastně neznám.

3 hogreta hogreta | E-mail | Web | 30. prosince 2014 v 0:05 | Reagovat

Moc hezký článek, asi nejde nic víc, než prostě souhlasit.

Nedovolila bych si odsoudit něco, o čem nemám dostatek informací. Celkově se snažím různé věci prostě neodsuzovat, protože je mi jasné, že na to asi nikdy nemám a nebudu mít dostatek informací. Čím víc toho totiž člověk o nějaké problematice ví víc a čím víc do ni proniká, tím víc si uvědomuje, že o ní vlastně neví skoro vůbec nic.

Nikdy nic není černobílé, pravda (a také ta nejlepší cesta) vždycky bývá někde uprostřed.

4 Willy Willy | E-mail | Web | 31. prosince 2014 v 0:47 | Reagovat

Souhlasím s Tebou. Jak říkával Čapek -„Představte si to ticho, kdyby lidé říkali jen to, co vědí.“

Ale s tím strašením islamizací Evropy s Tebou nesouhlasím. A ostatně - jako jedinou "spásu" současné Evropy vidět dnešní křesťanství je do jisté míry taky trochu malej vakuovej extrém. Nic ve zlém.)

5 jsemany jsemany | Web | 31. prosince 2014 v 10:15 | Reagovat

Amen! Přesně o takových věcech poslední dobou často přemýšlím. Dost k tomu dopomohlo i to, že jsem se stala vegetariánkou a okolí se se mnou rádo a převelice často pouští do debat o výživě, o tom, že jeden člověk vlastně nic nezmění apod. O vegetariánství se samozřejmě nikdo z nich pořádně nezajímal.
Lidé rádi soudí to, o čem ví jen málo.

6 Elwin Elwin | E-mail | Web | 31. prosince 2014 v 12:35 | Reagovat

[1]: no právě, názory radikální, nejvíc mě rozesmutnila slečna s Biblí... a ono usadit se v názorovém koutku je strašně snadné, bohužel :(

[2]: A to jsi jedna z mála, co o islámu opravdu ví, ne že si přečte něco na novinkách... a o to je to pak těžší, přesně jak jsi napsala.

[3]: děkuju za pochvalu, od tebe si jí nesmírně vážím :)
přesně tak - vím, že nic nevím :)

[4]: no vidíš, na Čapka jsem úplně zapomněla a přitom je to výborný citát :D
koukni, co se toho Novalise týče, asi jsem se špatně vyjádřila (což není nic překvapivého). Jeho citát chápu jako něco k zamyšlení, ale netvrdím, že má pravdu, čili neříkám a ani říkat nechci, že spása Evropy je v křesťanství :) omlouvám se za špatnou formulaci, celá já. A co se strašení týče, nevím, je to složité... ale každopádně moc děkuju za komentář! :)

[5]: problém s tím jedním člověkem je v tom, že když by si tohle řekl každý, tak nikdo nezačne třídit odpad, nikdo nebude dělat nic, protože jeden člověk přece nic nezmění.
A ty se drž, vegetariánství není špatné, člověk si jen musí pohlídat, aby do sebe dostal všechny vitamíny, ale to je tak všechno :) držím palce!

7 Willy Willy | E-mail | Web | 2. ledna 2015 v 2:03 | Reagovat

[6]: Já na toho Novalise nereagoval, ale to nevadí. Díky za odpověď. Pěkný rok! :-)

8 jessamine-rose jessamine-rose | Web | 3. ledna 2015 v 19:03 | Reagovat

ja stále budem hovoriť, že je kresťanstvo a "kresťanstvo". Pekne si to opísala v riadkoch, že viera je darom, ktorý máme v sebe každý a hlavne po svojom. Nedá sa nanútiť, nedá sa naučiť, nedá vybiť, vytĺcť, zabiť ju. Buď je alebo nie je... keď niekto verí v Boha, tak vie prečo v neho verí. Keď niekto v neho neverí, tak má rovnako na to svoj názor a nemôže byť pre to odsúdený. Tí ľudia, čo toto robili v minulosti, lebo "neverili" niečomu, tak to boli poväčšine ľudia, čo sa báli. Mali svoj vnútorný strach, že predsa je tu niekto lepší, chytrejší a pozná budúcnosť. To bude stále. Veď už naše deti sú inak "naprogramované" na budúcnosť, než sme boli my sami. Nemôžeme im nanútiť niečo, čo sami v sebe nemáme...
Nikto by nikoho nemal súdiť, nemal by mu nič nasilu vnucovať a prehovárať ho, že to čo je jeho, je to najlepšie... ako na to prišiel?! :)
Moc pekný článok, si dobrá dušička a šikovná! :*

9 Kika Kika | E-mail | Web | 4. ledna 2015 v 17:57 | Reagovat

Super článek, strašně se mi líbí to, že víra je dar ;) Svět by byl krásný kdyby se všichni vyjadřovali jen k tomu čemu rozumí. Jenže to není možné, já mám třeba pocit, že je na mě někdy takový tlak mít na všechno názor - i na tu islamizaci... (btw vím, že nepíšeš jen o tomhle ;) )

10 Sugr Sugr | E-mail | Web | 4. ledna 2015 v 17:57 | Reagovat

Názor...
který či koho názor je vlastně ten "správný"?
Někdo je přesvědčený, že ten jeho, jiný, zase, že ten jeho. :-!
Moc pěkně jsi to napsala, jsi šikula!
Přeji ti ještě dodatečně vše nejlepší do roku 2015 a budu se zase těšit na tvé príma články. ;-)

11 Elwin Elwin | E-mail | Web | 4. ledna 2015 v 19:36 | Reagovat

[8]: děkuju :) ano, máš pravdu, nemůže odsuzovat ostatní proto, v co věří, protože každý má své důvody, někteří se hledají celý život, jiní mají jasno hned. A to o dětech mě nikdy nenapadlo, ale je to fakt! :)

[9]: on ten tlak bohužel je, protože jakmile názor nemáš, tak jsi pasivní ovce, která nemá názor. Začarovaný bludný kruh...

[10]: kuju za pochvalu *červená se* každý máme tu svoji pravdu, přesně, jak jsi to napsala, každý jsme o té své přesvědčený. Je to těžké :( ale dokud ostatní neomezujeme, je všechno v pořádku.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama